משקפת
  • ראשי
  • אודות
  • חבילות
  • סיורים
  • מאמרים
    • ירושלים בתנ״ך
    • ארץ ישראל בפרשה
    • בימים ההם, בקומיקס הזה
  • סרטונים
  • צור קשר
  • 1-700-700-945
  • ראשי
  • אודות
  • חבילות
  • סיורים
  • מאמרים
    • ירושלים בתנ״ך
    • ארץ ישראל בפרשה
    • בימים ההם, בקומיקס הזה
  • סרטונים
  • צור קשר
  • 1-700-700-945
משקפת
  • ראשי
  • אודות
  • חבילות
  • סיורים
  • מאמרים
    • ירושלים בתנ״ך
    • ארץ ישראל בפרשה
    • בימים ההם, בקומיקס הזה
  • סרטונים
  • צור קשר
  • 1-700-700-945
  • ראשי
  • אודות
  • חבילות
  • סיורים
  • מאמרים
    • ירושלים בתנ״ך
    • ארץ ישראל בפרשה
    • בימים ההם, בקומיקס הזה
  • סרטונים
  • צור קשר
  • 1-700-700-945
ירושלים בתנ"ך – פוסט 11, תקופת השופטים
ראשי » ירושלים בתנ״ך » ירושלים בתנ"ך – פוסט 11, תקופת השופטים

ירושלים בתנ"ך – פוסט 11, תקופת השופטים

5 בנובמבר 2018 18:12 אין תגובות חני

שופטים פרק א'

ספר שופטים הינו הספר השביעי בתנ"ך, והשני ברצף ספרי הנביאים. הספר ממשיך מבחינה כרונולוגית את ספר יהושע, ומתמקד בארועים שקרו לישראל ובמנהיגים (=שופטים) שקמו לו אחרי מותו של יהושע. הספר מתאר תקופה של כ390 שנה, מסוף ימיו של יהושע בן נון ועד הולדתו של שמואל הנביא.

ממש בתחילת הספר נמצא איזכור לירושלים:

 

"וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת יְהוֹשֻׁעַ, וַיִּשְׁאֲלוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בַּה' לֵאמֹר:

מִי יַעֲלֶה לָּנוּ אֶל הַכְּנַעֲנִי בַּתְּחִלָּה לְהִלָּחֶם בּוֹ?

וַיֹּאמֶר ה': יְהוּדָה יַעֲלֶה. הִנֵּה נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ בְּיָדוֹ.

וַיֹּאמֶר יְהוּדָה לְשִׁמְעוֹן אָחִיו: עֲלֵה אִתִּי בְגוֹרָלִי וְנִלָּחֲמָה בַּכְּנַעֲנִי וְהָלַכְתִּי גַם אֲנִי אִתְּךָ בְּגוֹרָלֶךָ.

וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ שִׁמְעוֹן, וַיַּעַל יְהוּדָה, וַיִּתֵּן ה' אֶת הַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי בְּיָדָם וַיַּכּוּם בְּבֶזֶק עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים אִישׁ.

וַיִּמְצְאוּ אֶת אֲדֹנִי בֶזֶק בְּבֶזֶק וַיִּלָּחֲמוּ בּוֹ וַיַּכּוּ אֶת הַכְּנַעֲנִי וְאֶת הַפְּרִזִּי.

וַיָּנָס אֲדֹנִי בֶזֶק וַיִּרְדְּפוּ אַחֲרָיו וַיֹּאחֲזוּ אֹתוֹ וַיְקַצְּצוּ אֶת בְּהֹנוֹת יָדָיו וְרַגְלָיו.

וַיֹּאמֶר אֲדֹנִי בֶזֶק: שִׁבְעִים מְלָכִים, בְּהֹנוֹת יְדֵיהֶם וְרַגְלֵיהֶם מְקֻצָּצִים, הָיוּ מְלַקְּטִים תַּחַת שֻׁלְחָנִי.

כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתִי כֵּן שִׁלַּם לִי אֱלֹהִים.

וַיְבִיאֻהוּ יְרוּשָׁלַ‍ִם וַיָּמָת שָׁם." (שופטים א')

 

במלחמת הכיבוש הזו, הגיעו בני יהודה לירושלים וכבשו אותה, אך כמה פסוקים אחר כך, מוזכרת ירושלים שוב, כעיר שלא נכבשה על ידי בני בנימין

 

"וַיִּלָּחֲמוּ בְנֵי יְהוּדָה בִּירוּשָׁלַ‍ִם וַיִּלְכְּדוּ אוֹתָהּ וַיַּכּוּהָ לְפִי חָרֶב וְאֶת הָעִיר שִׁלְּחוּ בָאֵשׁ…

…וְאֶת הַיְבוּסִי יֹשֵׁב יְרוּשָׁלַ‍ִם לֹא הוֹרִישׁוּ בְּנֵי בִנְיָמִן וַיֵּשֶׁב הַיְבוּסִי אֶת בְּנֵי בִנְיָמִן בִּירוּשָׁלַ‍ִם עַד הַיּוֹם הַזֶּה."

 

התיאור המבלבל הזה מזכיר קצת את מה שקראנו בספר יהושע לגבי ירושלים:

 

"וְאֶת הַיְבוּסִי יוֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִַם לֹא יָכְלוּ בְנֵי יְהוּדָה לְהוֹרִישָׁם,

וַיֵּשֶׁב הַיְבוּסִי אֶת בְּנֵי יְהוּדָה בִּירוּשָׁלִַם עַד הַיּוֹם הַזֶּה"

(יהושע ט"ו, סג).

 

כדי להתיר את הפלונטר, רש"י מסביר כך:

"מצודת ציון נקראת יבוס, ומזרעו של אבימלך היו, …ובפיהם השבועה שנשבע אברהם לאבימלך, ולכך לא הורישום.

כשלכדו את ירושלים, לא לכדו את המצודה, כמו שנאמר 'ואת היבוסי יושב ירושלים לא יכלו יושבי יהודה להורישם' (יהושע ט"ו, כג).

ותניא: אמר רבי יהושע בן לוי: יכולין היו אלא שלא היו רשאין (שמואל ב' פס' ה')"

 

רש"י בעצם מחזיר אותנו לחומש בראשית, ולברית שכרת אברהם אבינו עם אבימלך גרר

 

"וַיְהִי בָּעֵת הַהִוא, וַיֹּאמֶר אֲבִימֶלֶךְ וּפִיכֹל שַׂר צְבָאוֹ אֶל אַבְרָהָם לֵאמֹר:

אֱלֹקים עִמְּךָ בְּכֹל אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה.

וְעַתָּה הִשָּׁבְעָה לִּי בֵאלֹקים הֵנָּה אִם תִּשְׁקֹר לִי וּלְנִינִי וּלְנֶכְדִּי, כַּחֶסֶד אֲשֶׁר עָשִׂיתִי עִמְּךָ תַּעֲשֶׂה עִמָּדִי וְעִם הָאָרֶץ אֲשֶׁר גַּרְתָּה בָּהּ.

וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם: אָנֹכִי אִשָּׁבֵעַ.

וְהוֹכִחַ אַבְרָהָם אֶת אֲבִימֶלֶךְ עַל אֹדוֹת בְּאֵר הַמַּיִם אֲשֶׁר גָּזְלוּ עַבְדֵי אֲבִימֶלֶךְ. וַיֹּאמֶר אֲבִימֶלֶךְ: לֹא יָדַעְתִּי מִי עָשָׂה אֶת הַדָּבָר הַזֶּה וְגַם אַתָּה לֹא הִגַּדְתָּ לִּי וְגַם אָנֹכִי לֹא שָׁמַעְתִּי בִּלְתִּי הַיּוֹם.

וַיִּקַּח אַבְרָהָם צֹאן וּבָקָר וַיִּתֵּן לַאֲבִימֶלֶךְ וַיִּכְרְתוּ שְׁנֵיהֶם בְּרִית.

וַיַּצֵּב אַבְרָהָם אֶת שֶׁבַע כִּבְשֹׂת הַצֹּאן לְבַדְּהֶן.

וַיֹּאמֶר אֲבִימֶלֶךְ אֶל אַבְרָהָם:  מָה הֵנָּה שֶׁבַע כְּבָשֹׂת הָאֵלֶּה אֲשֶׁר הִצַּבְתָּ לְבַדָּנָה?

וַיֹּאמֶר: כִּי אֶת שֶׁבַע כְּבָשֹׂת תִּקַּח מִיָּדִי,  בַּעֲבוּר תִּהְיֶה לִּי לְעֵדָה כִּי חָפַרְתִּי אֶת הַבְּאֵר הַזֹּאת.

עַל כֵּן קָרָא לַמָּקוֹם הַהוּא בְּאֵר שָׁבַע  כִּי שָׁם נִשְׁבְּעוּ שְׁנֵיהֶם.

וַיִּכְרְתוּ בְרִית בִּבְאֵר שָׁבַע וַיָּקָם אֲבִימֶלֶךְ וּפִיכֹל שַׂר צְבָאוֹ וַיָּשֻׁבוּ אֶל אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים"

(בראשית כא' כב')

 

לפי ההסבר של רש"י ומפרשים נוספים, "ירושלים" היא שם העיר, אך גם שמו של המצודה. בני יהודה שידעו על הברית שכרתו אבותיהם עם אבימלך נמנעו מלכבוש את המצודה בזמן שכבשו את העיר. ובני בנימין, שגם להם נחלה בעיר, לא הצליחו לכבוש את חלקם.

 

מוזמנים לשתף את הפוסט!

 

ראשי קבוצות המעוניינים לקבל פרטים אודות סיורים ו #נופש_עם_תוכן דרך משקפת,

מוזמנים להתקשר 945 700 700 1

« הקודם
הבא »
השארת תגובה

ביטול

האתר בתקופת הרצה. יתכנו טעויות במחירים ומסלולים. ט.ל.ח
בניית אתר - המסלול הירוק
התקשר
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס