מהר סיני אל חטא העגל, מן הקודש אל החטא, ואיך משתקמים עכשיו?
פרשת כי תישא מאוד מורכבת, וקורים בה הרבה דברים. שמחתי לגלות שלושה איזכורים מפורשים לארץ ישראל 😊.
בתחילת הפרשה אנחנו עדיין עוסקים בענייני המשכן (כעין המשך לפרשה הקודמת, תצווה).
משה מקבל את ציווי מחצית השקל, את המשך ההוראות לבנית כלי המשכן, ומי יבנה אותם, את ההוראות לרקיחת שמן המשחה והקטורת, וציווי נוסף על שמירת השבת.
בסוף כל אלה, משה מתכונן לרדת מהר סיני, חזרה אל עם ישראל, ובידיו לוחות הברית
"וַיִּתֵּ֣ן אֶל מֹשֶׁ֗ה כְּכַלֹּתוֹ֙ לְדַבֵּ֤ר אִתּוֹ֙ בְּהַ֣ר סִינַ֔י שְׁנֵ֖י לֻחֹ֣ת הָֽעֵדֻ֑ת,
לֻחֹ֣ת אֶ֔בֶן כְּתֻבִ֖ים בְּאֶצְבַּ֥ע אֱלֹקים"
(שמות לא' יח')
אך שם במחנה, מחכה לו טראומה נוראית, בצורת חטא העגל – העם שחיכה למשה 40 יום ו40 לילה איבד מסבלנותו ויצר עגל עליו אמר: ״אלה אלוקיך ישראל״.
מלב האידיליה לעומק הכאוס.
בעקבות המעשה הנורא הזה, התוכנית משתבשת. במקום לשבת, ללמוד את התורה ולעלות לארץ ישראל, העם נענש קשות. משה מתפלל עליהם תפילה ארוכה כדי שיכופר להם על החטא הנורא.
ה׳ מקבל את תפילתו.
אך בתנאי מסויים.
ה׳ מבטיח להם שהם עדיין עמו, והוא יעלה אותם לארץ, אך על ידי שליח
״וַיְדַבֵּר ה׳ אֶל מֹשֶׁה:
לֵךְ עֲלֵה מִזֶּה אַתָּה וְהָעָם אֲשֶׁר הֶעֱלִיתָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם,
אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לֵאמֹר: לְזַרְעֲךָ אֶתְּנֶנָּה.
וְשָׁלַחְתִּי לְפָנֶיךָ מַלְאָךְ, וְגֵרַשְׁתִּי אֶת הַכְּנַעֲנִי הָאֱמֹרִי, וְהַחִתִּי וְהַפְּרִזִּי, הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי, אֶל אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ.
כִּי לֹא אֶעֱלֶה בְּקִרְבְּךָ, כִּי עַם קְשֵׁה עֹרֶף אַתָּה, פֶּן אֲכֶלְךָ בַּדָּרֶךְ״
(שמות לג')
משה והעם מצטערים מאוד על הגזרה הזו, משה מוסיף להתפלל ולהתחנן לפני ה׳ שהוא ולא מלאך ילווה אותם במסע.
״שיחה״ מרתקת מתפתחת בין משה לבין ה׳, בה משה מבקש ״הודיעני נא את דרכך ואדעך״. וה׳ נענה לו חלקית.
ה׳ מצווה את משה לפסול 2 לוחות חדשים, לעלות שוב להר סיני כדי לקבל את התורה.
ארץ ישראל מוזכרת שוב, אך הפעם כאזהרה – כשתגיעו לארץ, הישמרו מלחטוא שוב בעבודה זרה, הישמרו מאלילי העמים היושבים בארץ
״שְׁמָר לְךָ אֵת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם.
הִנְנִי גֹרֵשׁ מִפָּנֶיךָ אֶת הָאֱמֹרִי וְהַכְּנַעֲנִי, וְהַחִתִּי וְהַפְּרִזִּי, וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי.
הִשָּׁמֶר לְךָ, פֶּן תִּכְרֹת בְּרִית לְיוֹשֵׁב הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָּא עָלֶיהָ, פֶּן יִהְיֶה לְמוֹקֵשׁ בְּקִרְבֶּךָ.
כִּי אֶת מִזְבְּחֹתָם תִּתֹּצוּן, וְאֶת מַצֵּבֹתָם תְּשַׁבֵּרוּן; וְאֶת אֲשֵׁרָיו תִּכְרֹתוּן.
כִּי לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לְאֵל אַחֵר״
(שמות לד')
באזכור השלישי, ה׳ מזכיר מצוות ששומרות על הקשר בין העם לבין ה׳. בין המצוות האלה, מצוות העליה לרגל למקום המשכן. מצוות אלה מחיות את הזיכרון של הנס שה' עשה להם ביציאת מצרים.
"שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי הָאָדֹן ה׳ אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל.
כִּי אוֹרִישׁ גּוֹיִם מִפָּנֶיךָ, וְהִרְחַבְתִּי אֶת גְּבֻלֶךָ; וְלֹא יַחְמֹד אִישׁ אֶת אַרְצְךָ
בַּעֲלֹתְךָ לֵרָאוֹת אֶת פְּנֵי ה׳ אֱלֹהֶיךָ שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה״
(שמות לד')
שבת שלום, מוזמנים לשתף!
ראשי קבוצות המעוניינים לקבל פרטים אודות סיורים ו #נופש_עם_תוכן דרך משקפת,
מוזמנים להתקשר 945 700 700 1